تاریخ انتشار: شنبه 1402/10/02 - 09:44
کد خبر: 491533

نگاهی بر سفر رئیس جمهور به استان گلستان؛

سفر شب یلدایی رئیسی/ اختصاص میلیاردها تومان برای پروژه‌های عمرانی تا افتتاح طرح‌های استانی

سفر شب یلدایی رئیسی/ اختصاص میلیاردها تومان برای پروژه‌های عمرانی تا افتتاح طرح‌های استانی

رئیسی در سفر دوم خود به استان گلستان از جزیره آشوراده بازدید کرد و عملیات اجرایی طرح  آغاز شد. گردشگری و طبیعت گردی آشوراده رسما خلیج گرگان در استان گلستان منطقه ای است حاصل پیشروی آب دریای خزر در خشکی که درسال های گذشته به واسطه خشکسالی و کاهش آب ورودی از طریق رودخانه ها، تبخیر سطحی آب، مسدود شدن کانال های انتقال آب از طریق دریا به خلیج که از جزیره آشوراده گذر می کردند و فرونشست و عقب نشینی آب، به سمت خشکی حرکت کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اهالی استان گلستان در شب یلدا میزبان رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت بودند. در این سفر که آخر هفته دولت را به طور کامل به خود اختصاص داد، پروژه ها  وطرح های مهمی به بهره داری رسید.

بهره برداری بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی، افتتاح طرح های مختلف اقتصادی با اعتباری افزون بر۸هزارو700 میلیارد تومان، آغاز به کار رسمی منطقه آزاد تجاری اینچه برون،آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی گلستان پس از سال ها انتظار، برگزاری جشن احیای ۱۲۸ واحد اقتصادی و صنعتی راکد و نیمه فعال، افتتاح پروژه های پرشمار حوزه حمل و نقل و زیرساخت های جاده ای با اعتبار بیش از۴هزارو500 میلیارد تومان، افتتاح و تحویل ۳هزارو500 واحد مسکن شهری و روستایی طرح نهضت ملی مسکن به متقاضیان، آغاز عملیات اجرایی لایروبی خلیج گرگان با اعتبار 600 میلیارد تومان، افتتاح
طرح ملی فیبررسانی به منازل و کسب و کارها به ارزش هزار میلیارد تومان، افتتاح پروژه های مختلف آبرسانی، تصفیه خانه ها و برق رسانی با اعتبار 5هزار میلیارد تومان، مهم ترین فعالیت های دولت در این سفر دوروزه بود.

◾ آشوراده؛ جزیره ارزش و زیبایی

رئیسی در سفر دوم خود به استان گلستان از جزیره آشوراده بازدید کرد و عملیات اجرایی طرح  آغاز شد. گردشگری و طبیعت گردی آشوراده رسما خلیج گرگان در استان گلستان منطقه ای است حاصل پیشروی آب دریای خزر در خشکی که درسال های گذشته به واسطه خشکسالی و کاهش آب ورودی از طریق رودخانه ها، تبخیر سطحی آب، مسدود شدن کانال های انتقال آب از طریق دریا به خلیج که از جزیره آشوراده گذر می کردند و فرونشست و عقب نشینی آب، به سمت خشکی حرکت کرد.

در دولت سیزدهم، با اختصاص 550 میلیارد تومان برای احیای خلیج گرگان، کانال اصلی انتقال آب از دریای خزر به خلیج با عرض 80 متر و طول 400متر و عمق ۶/۱ متر لایروبی و بازگشایی انجام شد و حجم معادل یک میلیون و 420لایروبی صورت گرفته تقریبا هزار تن بوده است. اما پس از احیای خلیج گرگان چه اتفاقی می افتد؟

◾با این اقدام سطح آب خلیج گرگان40 الی 70 سانتیمتر افزایش داشته است.

◾پس از بازگشایی کانال اول در راستای احیا، 300الی 400متر آب در خلیج از طرف دریای خزر پیشرفت داشته است.

◾پس از احیای خلیج، شرایط طبیعی اکوسیستم باردیگر برقرار شده است و پرندگان مهاجر به این خلیج بازگشته اند.

◾با احیای خلیج در زمینه شیلات دستاوردهایی رقم خورده است.

◾با توجه به رکود و ماندگاری آب در خلیج، پس از بازگشایی، کیفیت آب خلیج افزایش یافته و میزان شوری آن 50 درصد کاهش یافته است.

◾رفت و آمد شناورها بین خلیج و دریا باردیگر امکان پذیر شده است.

◾گلستان در مسیر استان هوشمند در سفر هیئت دولت به استان گلستان همچنین طرح های مختلف در حوزه ارتباطات هم اجرا شد.  سیدابراهیم رئیسی روز گذشته در آیین افتتاح طرح ملی فیبررسانی به منازل، کسب و کارها و مدارس گلستان اظهار کرد: امروز شاهد بهره برداری یکی از زیرساخت های مهم ارتباطی و اطلاعاتی و فناوری در این استان هستیم. فیبر نوری، پایدارترین زیرساخت شبکه ارتباطی است.

در سال های گذشته از نظر بین استانی و تا حدودی بین شهری، شبکه مناسبی ایجاد شده است ولی از نظر شبکه داخل شهرها و ارتباط بی تی اس های موبایل عقب ماندگی جدی وجود داشته است و این از اصلی ترین دلایل افت کیفیت شبکه های کشور است.

به گونه ای که در15 سال گذشته در حوزه ارتباط ثابت کشورمان همیشه جزو کشورهای انتهای لیست رتبه بندی بوده است و در آخرین رتبه بندی در میان 170 کشور، رتبه 154 را داشته ایم.

از ابتدای دولت برنامه ریزی جدی برای پر کردن این خأل انجام شد تا طی سه سال25 میلیون خانوار شهری تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرند و امکان دسترسی به سرعت های چند ده برابری برای مردم در شهرها فراهم شود. می توان گفت این اقدام زیرساخت اساسی برای چندین دهه را آن هم با توسعه متوازن همه شهرها فراهم خواهد کرد.

نکته قابل توجه این است که این پروژه یکی ازبزرگ ترین پروژه های سرمایه گذاری در داخل استان است و عمده سرمایه گذاری هم از جنس اشتغال و تولیدات داخلی است. بر اساس برآوردها، پوشش 20 میلیون خانوار حدود 75 همت سرمایه گذاری لازم دارد که حدود 25همت آن از محل مصوبه حمایتی دولت و 50 همت توسط اپراتورهای بخش خصوصی تأمین می شود. با اجرای این طرح، چهره ارتباطات کشور تغییر کرده ومهاجرت از سرعت های مگابیت برثانیه به گیگابیت برثانیه به مرور در کشور اتفاق خواهد افتاد و برای دهه های آینده، مسئله کاهش سرعت اینترنت به صورت ریشه ای حل خواهد شد.

◾تمنای آب در کنار دریا همچون دیگر استان ها با توجه به خشکسالی شدید کشور، روز گذشته در گلستان هم طرح ملی جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهر175هزار نفری گنبدکاووس با تلاش جهادی دولت  به اتمام رسید. این طرح پس از 28سال چشم انتظاری به بهره برداری می رسد. عملیات اجرایی این طرح از سال 1374با پیش بینی ۴۴ کیلومتر شبکه اصلی، 156کیلومتر شبکه فرعی، هفت کیلومتر خط انتقال و ۹ ایستگاه پمپاژ و 60هزار واحد انشعاب آغاز شد.

طرح مطالعه و اجرای پروژه ملی جمع آوری و تصفیه فاضلاب گنبدکاووس باتوجه به شرایط توپوگرافی و هم ترازی زمین در نقاط مختلف این شهر، بالا بودن سطح آب زیرزمینی و آبگرفتگی معابر با کمترین بارش باران و ورود فاضلاب های خانگی به کانال های هدایت آب های سطحی در اوائل دهه 70 به منظور رفع مشکالت اشاره شده، آغاز شد.

تا قبل از روی کارآمدن دولت سیزدهم برای پروژه ملی جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهر گنبدکاووس در دولت های قبل در مجموع 57 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. با این طرح ۳ میلیون مترمکعب آب از محل بازچرخانی پساب در مرحله نخست و در مرحله نهایی نیز حدود 15 میلیون مترمکعب آب برای مصارف کشاورزی، صنعتی، خدمات و فضای سبز تأمین خواهد شد.30هزار متر مکعب آب در شبانه روز تصفیه باز تولید و برای مصارف کشاورزی اراضی اطراف آن، که سال هاست از مشکل خشکسالی و کم آبی رنج می برند، مورد استفاده قرار می گیرد.

ضمن اینکه از بخشی از مشکالت شهروندان به سبب اجرا جدی عملیات اجرایی این طرح از جمله  نشدن کامل و آلودگی زیست محیطی ورود فاضالب به دو رودخانه، واقع در قسمت شمال و جنوب این شهر و بوی تعفن ناشی از آن جلوگیری خواهد شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
رقم هدیه روز معلم مشخص شد
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور
نتانیاهو: با یا بدون توافق به رفح حمله می‌کنیم
آقای اژه‌ای برای رفع هرگونه نگرانی در تضییع حق طلبه خوزستانی دستور به بررسی مجدد دهید
طباطبایی: صحبت‌های نصیری تکرار کمدیک تراژدی دوسال پیش براندازهاست/ رسولی: نصیری مسئول حرف‌های خودش است و ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
محل آخرین بازی استقلال در لیگ برتر
آیا طرفداران امام خمینی خرافاتی بودند؟! +فیلم
پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
اوسمار مدعی شد که سپاهان بلوف زده است
زمان بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
کارگران قرارداد موقت دائمی می‌شوند؟
آغاز فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد از امروز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top